وبلاگ علوم قرآن و حدیث

به نام خدا. در این وبلاگ دروس، کتب، مقالات و صوت مربوط به رشته علوم قرآن و حدیث قرار می گیرد. آدرس کانال تلگرام: 🆔 @quranied

وبلاگ علوم قرآن و حدیث

به نام خدا. در این وبلاگ دروس، کتب، مقالات و صوت مربوط به رشته علوم قرآن و حدیث قرار می گیرد. آدرس کانال تلگرام: 🆔 @quranied

وبلاگ علوم قرآن و حدیث
نویسندگان

دانلود کتاب الاتقان فی علوم القرآن مهمترین کتاب در رشته علوم قرآن



اطلاعات: تحقیق ابوالفضل ابراهیم(قوی ترین تحقیق)
طبعه: وزارت الشوون الاسلامیة و الاوقاف و الدعوة و الارشاد المملکة العربیة السعودیة

دانلود جلد اول

دانلود جلد دوم

دانلود جلد سوم

دانلود جلد چهارم

دانلود تمامی مجلدات بصورت یکجا






اطلاعات: الإتقان فی علوم القرآن للسیوطی، وبهامشه إعجاز القرآن للباقلانی

طبعة: حجازی در قاهره

تعداد مجلدات: 1

دانلود کتاب







اطلاعات الإتقان فی علوم القرآن

طبعة: مجمع الملک فهد

محقق: مرکز الدراسات القرآنیة

ناشر: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف

تعداد مجلدات: 7 جلد بصورت یکجا

دانلود 7 جلد بصورت یکجا






اصلاعات: الإتقان فی علوم القرآن

طبعة: الرسالة

 تحقیق: مصطفی شیخ مصطفی

 ناشر: مؤسسة الرسالة

 عدد المجلدات: 1

دانلود کتاب





اطلاعات: الإتقان فی علوم القرآن
طبعة:
المطبعة الکسلیة 1279 / المطبعة الموسویة بمصر 1287
تعداد مجلدات: 2









مختصر الاتقان فی علوم القرآن
تحقیق: صلاح الدین أرقه دان


معرفى کتاب‏

 اتقان، به راستى خوش ‏نظم‏ ترین، خواندنى‏ ترین و مشهورترین کتاب علوم قرآنى است. سیوطى در چگونگى نگارش آن آورده است که:من در شگفت بودم که چرا پیشینیان کتابى در انواع علوم قرآن نپرداخته ‏اند، از استادم علاّمه زمان، ابو عبد اللّه محیى الدین کافیجى شنیدم که وى چنین کرده است، او می ‏گفت من در علوم تفسیر کتابى نگاشته‏ ام که کسى بر من در چنان نگارشى پیشى نگرفته است، آن را استنساخ کردم، دیدم کتابى است خرد در دو باب که نه تشنه‏اى را سیراب مى‏کند و نه جست‏وجوگرى را به مقصد مى‏رساند.[1] پس از آن کتاب بلقینى را دیدم با عنوان«مواقع العلوم...» که تألیفى لطیف است و مجموعه‏اى ظریف.

 بر اساس آن«التحبیر» را نگاشتم(که پیشتر از آن سخن گفتیم)، پس از آن در اندیشه شدم که کتابى بپردازم گسترده و در نگارش آن شیوه استقصاء را پیشه گیرم، و چنین مى‏پنداشتم که من در این اندیشه و آهنگ یگانه هستم و کسى بر من سبقت نجسته است. در حالى که در این اندیشه بودم، دریافتم که امام بدر الدین محمد بن عبد اللّه زرکشى، در این باره کتابى نگاشته است جامع، با عنوان«البرهان فى علوم القرآن». شادمان شدم و خداى را سپاس گفتم و بر آنچه اندیشیده بودم همّت ورزیدم و بدین‏سان این کتاب را پرداختم، با ترتیبى بهتر از ترتیب«برهان». برخى از انواع کتاب زرکشى را درهم آمیختم و از برخى به تفصیل سخن گفتم و مطالب و مباحثى بدان افزودم و آن را «الأتقان فى علوم القرآن» نامیدم و... اتقان، داراى هشتاد نوع است که با «شناخت مکى و مدنى» آغاز مى‏شود و با عنوان «طبقات المفسّرین» پایان مى‏یابد. سیوطى، در تدوین این کتاب از صد و پنجاه و چهار منبع که برخى از آنها مجلدات بسیارى دارند بهره گرفته است. برخى از این آثار اکنون در اختیار نیست. بدین‏ترتیب سیوطى بخش‏هایى از متون از دست رفته را در صفحات الأتقان نگاه داشته است. هنر شگفت سیوطى در نظام بخشى به اطلاعات پراکنده و تنظیم و چینش کارآمد و عرضه مطالب، به گونه‏اى روشن، روان و سهل الوصول است. او به نقد و تحلیل اقوال مى‏پردازد امّا در گزارش آرا و اندیشه‏ها دقت شایسته‏اى بکار نمى‏گیرد.« الأتقان»، از همان روزگار نگارش مورد توجه قرار گرفت، اگر گفته آید که در تدوین و نگارش‏هاى علوم قرآنى پس از سده دهم، الأتقان بیشترین تأثیر را داشته است، بى‏گمان سخنى به گزاف نیست‏[2]. الأتقان، نخست‏بار به سال 1271 در هند به چاپ رسید و پس از آن به سال 1279 در مصر نشر یافت‏[3]، بهترین چاپ الأتقان، چاپ چهار جلدى آن است، به تحقیق محمد ابو الفضل ابراهیم‏[4]، اخیرا نیز، در مکه در چهار مجلّد با تحقیق متن و استخراج منابع احادیث نشر یافته است‏[5]. با این همه« الأتقان»، نیازمند چاپى است منقح و دقیق و با ارجاع همه احادیث و اقوال منقول در آن، به منابع و مصادر. برخى از عالمان،« الأتقان» را تلخیص کرده‏اند، از جمله، صلاح الدین أرقه‏دان، با عنوان« مختصر الأتقان فى علوم القرآن». وى مطالب مهم و اساسى الأتقان را آورده و اعلام متن را به اختصار توضیح داده است‏[6]. این خلاصه ترجمه شده است، امّا نه چندان دقیق و مطلوب، با عنوان، ترجمه خلاصة الأتقان...[7]. دیگر، گزینش و چینشى است نو، با عنوان« تهذیب و ترتیب الأتقان فى علوم القرآن» به خامه محمد بن عمر بن سالم بازمول‏[8]. در این گزینش و چینش عناوین تمام هشتاد نوع اتقان حفظ شده است و انواع جابه‏جا شده است، به مثل سیوطى کتاب را با« شناخت مکى و مدنى» آغاز مى‏کند، امّا آقاى بازمول این نوع را، سیزدهمین قرار داده و کتاب را با« شناخت نام‏هاى قرآن و نام‏هاى سوره‏هاى قرآن» که در نظم اصلى کتاب هفدهمین است، آغاز کرده است. او در این گزینش از مثال‏هاى متعدّد سیوطى براى بحث، یک و حداکثر سه نمونه را برگزیده و بقیه را حذف کرده است. سیوطى در بحث‏هاى مختلف، ذیل عنوان« فایده» بحث‏هایى را گزارش کرده است که فى الجمله پیوندى با بحث دارد و نه پیوندى استوار، این موارد را آقاى بازمول غالبا حذف کرده است. در تحقیق کتاب نشانى آیات و روایات را یاد کرده و اقوال را نیز در حدّ توان به منابع و مصادر ارجاع داده است. در پانوشتها گاه واژه‏ها را توضیح داده و گاه در نقد کلام سیوطى سخن گفته و گاه توضیحاتى را درباره مطالب متن افزوده است. ترتیب آقاى بازمول، ترتیبى شایسته و کارآمد است، گو اینکه توضیحات و نقدهاى وى بر مواضع سیوطى گاه از حنبلى‏گرى و بلکه وهّابى‏گرى او نشأت گرفته و بوى فرقه‏ گرایى دارد. الأتقان، گویا سه بار ترجمه شده است 1) با عنوان «دائرة المعارف قرآن»، به خامه آقایان دکتر محمد جعفر اسلامى و على وجدانى‏[9] 2) سید مهدى حائرى قزوینى، ترجمه اوّل نه نثرى روان دارد و نه از استوارى شایسته‏اى برخوردار است‏[10]. ترجمه دوّم نیز به رغم آنکه برخى از فاضلان آن را «یکدست و شیوا و شایسته» دانسته‏ اند، دستکم یکدست و شایسته نیست.(1). 3) ترجمه محمد دشتی با عنوان ترجمه الاتقان چاپ دانشکده اصول الدین. از کتاب کافیجى پیشتر سخن گفته‏ایم(بینات، شماره 10، ص 53)، کتاب کافیجى گو اینکه خرد است ولى این داورى سیوطى درباره آن به صواب نیست.(2). بنگرید به: السیوطى و جهوده فى القرآن، ص 187- 213.(3). چاپ‏هاى متعدّد آن را بنگرید در، کتابنامه بزرگ قرآن کریم، 1 / 120.( 4). چاپ محمد ابو الفضل ابراهیم، بارهاى بار در بیروت و ایران افست شده است.( 5). الأتقان فى علوم القرآن، تألیف الأمام جلال الدین السیوطى الشافعى، تمّ التحقیق و الأعداد بمرکز الدراسات و البحوث بمکتبة نزار مصطفى الباز، الطبعة الأولى 1417، ریاض، مکتبه نزار مصطفى الباز.(6). مختصر الأتقان...، دار النفائس، بیروت / 1410.( 7). ترجمه خلاصة الاتقان...، محمود افتخارزاده، دفتر نشر معارف.(8). ریاض، دار الهجره للنشر و التوزیع، 1412.( 9). تهران، بنیاد علوم اسلامى، 1362.( 10). تهران، امیر کبیر، 1363( دو جلد).


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی